Lycka är att…

Lycka, vad är det? Kan det vara så att lyckan sitter i en viss mängd pengar eller ägodelar? Jag har nämligen hört människor säga att ”då jag uppnått det och det kommer jag att vara lycklig”.

Det där tror jag inte på. I stället behövs att man får upp ögonen för det man redan har. Det tänkte jag på idag medan jag stod och klöv ved. Jag kände mig tillfreds med livet i det ögonblicket, och är man glad och nöjd, då är man väl lycklig. Eller hur?

DSCN8202 (800x619)

Knappast skulle alla vara lyckliga över att de har ved att klyva, men jag kan vara det. Jag har ved, och ett hus att värma med veden. Jag delar huset, och livet, med en kär hustru. Vi är någorlunda friska, vi har vänner och vi har meningsfulla sysselsättningar. Hittills har vi haft pengar för mat och kläder och bränsle för bilarna. Vad kan vi mer behöva, som inte skulle orsaka oss extra bekymmer?