Återbruk av en sparad skrotdel.

Jag har en svaghet. Jag har såå svårt att kasta bort någonting. Å andra sidan, det kan vara en starkhet också, i vissa sammanhang. Om jag råkar minnas vad jag har i gömmorna, alltså.

För inte så länge sedan skrotade jag en slutkörd springmatta. Där fanns nu inte så mycket att spara, men motorn tog jag till vara. Hittills har jag inte hittat någon användning för den. De båda kylfläktarna fick också följa med hem, och nu har jag tagit den ena av dem i bruk. Inte som kylfläkt, det är ju mitt i vintern. Nej, snarare som värmefläkt.

Vi har en murad braskamin i vardagsrummet, och den innehåller diverse luftkanaler. Bland annat är det möjligt att få luft som värmts upp i kaminen ner i källaren. Det är bara det, att varm luft inte flödar neråt. Inte frivilligt.

Där kommer fläkten in i bilden. Monterad över luftkanalens mynning i källartaket suger den ner varmluften. Och förhoppningsvis sparar det extra värmetillskottet betydligt fler watt elström än vad själva fläkten förbrukar.

Återstår att se om den klarar värmen, kylfläkt som den är.