Nästan mer än välsignat!

Företag inventerar med jämna mellanrum. På det viset kan de rätta till felaktigheter i lagerbokföringen och hålla lagret på en ekonomisk nivå utan att något råkar ta slut. En inventering kan ibland ge rejäla överraskningar. Jag minns hur det gick på ett ställe där jag jobbade för mycket länge sedan. I inventeringen kom det fram tre stycken 37 kW elmotorer. Total förvåning! Sådana användes inte i produktionen. Inte heller gick det att få fram vem som hade beställt dem och för vilket ändamål.

I går kväll inventerade vi frysen. I en så stor låda som den vi har kan både det ena och det andra gömma sig undan för långa tider. Och visst fick vi en del överraskningar, positiva sådana. T.ex. trodde vi att vi ätit sista fiskpaketet av dem som frystes in i höstas. Men, nere på frysens botten hittade vi så många fiskpaket att de nästan fyllde en plastkasse. Där fanns blåbär så vi nästan klarar oss till augusti, aroniabär mer än vi vill ha, lingon och hjortron. Dessutom jordgubbs- och äppelsylt. Helt otroligt, välsignat är nog rätta ordet!

Nu vore det tid att börja leva hälsosamt, äta mycket bär och fisk, kompletterat med köpt potatis. Men vi klarar nog inte av att äta så som min far förklarade sina kostvanor för läkaren: Jag äter potatis och fisk. Ibland, som omväxling, blir det fisk och potatis.

 

En tanke på “Nästan mer än välsignat!”

  1. Om det var på samma ställe, som jag också jobbade för länge sedan, så användes faktiskt just sådana elmotorer i foderkökshomogenisatorerna. Märkligt att ansvariga inte visste det – fast foderköksutrustningen administrerades förstås från Solf….

    Gilla

Kommentarer är stängda.