Livet är härligt!

I dessa coronatider då allt känns så osäkert för så många, ta och våga tänka tanken: Livet är ändå härligt! Så säger och känner jag, men jag är kanske inte riktigt representativ för hela befolkningen. För ser ni, jag lider av en brist i min personlighet, jag har svårt att ta ut olyckor och besvärligheter i förskott. Jag måste ha hållit mig väl framme den gången då sorglöst lättsinne delades ut, eftersom jag inte förstår att vara rädd innan jag sett orsak till att vara det.

Livet är härligt, det tänkte jag då jag vaknade i växthuset i morse. Jag sov där för att det behövdes en eldare under nattens kyliga timmar. Nu har vi planterat det mesta där, så skulle temperaturen gå ner till noll vore det ajöss med de plantorna.

Att sova i växthuset är nästan detsamma som att sova i tält. Man hör alla ljuden utifrån, om man är vaken. Jag hörde den rika fågelsången kl. fyra, men konstigt nog hörde jag inte då tidningsbudet senare stannade bilen vid postlådan 20 m bort…

Att livet är härligt stod klart då vi kom hem från årets första cykeltur och fick kaka och glass som belöning. Och visst var det härligt att sedan stå sida vid sida i köket och planera den pizzapannkaka som skall bli vår lunch.

DSCN5703 (800x600)

Detta härliga (jorde)liv har vi fått som gåva. Men vi har fått mer än så. Vi får byta vår tillvaro här till ett än härligare himmelskt liv, om vi tar emot Jesus och hans livsgåva till alla som tror.

Det är inte så lätt att tro i alla situationer. Men då det känns omöjligt, säg då uppriktigt till både dig själv och Jesus: Jag tror, hjälp min otro!

Glad Kristi himmelsfärdsdag!