Otrolig växtkraft!

Det är väldigt vad det mesta växer i år. Nu då det kommit lite regn har till och med gräset skjutit fart igen, fastän det höll på att bli lidande ett tag. Vårt potatisland ser ståtligare ut än det gjort på många år. Äppelträden har satt mer kart än vad som kanske är hälsosamt för dem, och blommorna blommar.

DSCN5923 (592x800)

Växthuset är en värld för sig. Både tomat- och gurkplantor har gått så i höjden att idag fick jag ta till stegen för att nå upp att toppa dem. Ett par av gurkorna hade vikit sig högre upp, så dem fick jag lov att binda upp. Lite kuriöst är det ändå att mitt i all denna växtkraft har jag en känsla av att tomaternas blomklasar är mindre än vanligt.

DSCN5917 (800x535)

Tidigt i morse tog jag mig ut i hjortronskogen. Jag var ett par tre dagar för sent ute, nu fick jag gå och plocka det som andra hade lämnat kvar. Trots det fick jag 2,5 kg bär med mig hem. Förvånande var också att det ännu fanns relativt gott om röda kartar. Med lite tur kanske jag hinner plocka lite till innan säsongen är slut.

Hallonen har blommat rikligt de också, så kommer det bara regn kan det bli ett gott hallonår. Och i backsluttningen vid simstranden på Snäröiran fanns det tjockt med lingonkartar. Dem kommer nog fåren att ta hand om, men det finns ju lingonmarker på annat håll.

Vilken rikedom vi har omkring oss!