Tabbe med behagliga följder.

Jag börjar vara på målrakan med mitt byggande i gymmet. På förmiddagen var vi, förhoppningsvis, sista gången på materialproviantering till Byggmax. Och strax då vi hade fått skivorna inburna makade jag den första på plats och började skruva fast den.

Skruvdragarens batteri tömdes, och jag bytte glad i hågen till det fulladdade, trodde jag. Men se, det batteriet hade jag glömt att ladda i går. Där stod jag, hjälplös med två tomma batterier, med en knapp timme kvar av förmiddagspasset. Hastigt ändrade jag planeringen, till förlängd matpaus.

Med 24 grader varmt ute var det inte tilltalande att återvända till plikten. Hustrun hade inte svårt att i stället locka ut mig på sjön. Var sin handduk, ett par smörgåsar och tre nät kom med, plus diverse tillbehör. Det var allt vi behövde för några timmar på Snäröiran.

Vi var inte ensamma på holmen. Tre andra båtar fanns också där. Vi pratade lite med en finskspråkig man. Han hade kommit nedseglande från Jakobstad och var första gången på ön. Tänka sig…

DSCN5960 (800x555)

Morgondagens mat

Sol, vila och svamp fann vi på det torra. Några abborrar fick vi upp ur det våta. Vad mer kan man begära? Och allt detta bara för att jag glömt att ladda ett batteri!