Svart och vitt.

Det är mycket med det jordiska. Inte mist nu, då man utöver allt det vanliga också skall göra sitt bästa för att hålla sig frisk. Då får man ta till alla knep man har hört talas om.

Det kom en liten varning i förra veckan. Jag började känna av en begynnande förkylning. Det var inget drömläge för den som drar träningar för seniorer. Jag drog mig genast inom hemmets skal och började konsumera vitaminer och spårämnen. Dessutom såg jag till att få i mig vitlök och svartpeppar. De båda sistnämnda är, rätt intagna, en riktigt god medicin.

Man tar två bitar knäckebröd, stryker smör på dem och beströr den ena med malen svartpeppar. Sedan skalas tre klyftor vitlök som finhackas och breds ut över svartpepparn. Vitlöken täcks i sin tur med någon typ av pålägg, jag hade rökt sidfläsk, och så läggs den andra skivan knäckebröd på som lock. Sedan är det dags att njuta. Tugga långsamt och känn alla smakerna. Som dricka kan man ha te, men det är mycket godare med varm kakao som är spetsad med honung och ingefära.

Man kan tro på den här kuren, eller låta bli. Faktum är ändå att förkylningen jag kände inte har brutit ut. Dessutom är det klarlagt att det inte är c-åkomman utan en vanlig förkylning. Jag var på corona-testning på måndag morgon, och idag onsdag förmiddag kom svaret på mobilen: Negativt!

En ny orsak att utbrista: LOVAD VARE HERREN!