…och råttan på repet…

Det finns ett fenomen som kallas kedjereaktion. Alltså, då det ena leder till det andra till det tredje… Så fungerar det rätt ofta för mig, och gårdagens avslutade projekt är inget undantag.

Vi skall, som jag redan berättat, låta Övre gräsmattan vara oklippt i år. Det lilla kruxet är att vi har en hjälpreda som sköter klippningen, men denna är inte öppen för verbal kommunikation. Ordergivningen sker i stället med tråd.

Nu då arbetsuppgiften förändras måste också tråden justeras. Under sena eftermiddagen och hela kvällen har jag ställvis rivit upp begränsningstråden, flyttat, klippt av och skarvat ihop igen. Förhoppningsvis skall Mållgan förstå vad jag vill ha sagt då jag släpper honom lös.

Lyckligtvis hade jag allt material på lager. Skarvbitar och fästpinnar och fem meter extra tråd. Och skulle jag ha hamnat i en bristsituation hade hjälpen funnits inom 25 km avstånd. Clas Olson-butiken i Vasa har ett bra urval av just sådana här produkter. Dessutom billigare än de som bjuds ut i märkesbutikerna!