Jag har inte förstått…

”Alla sätt är bra utom de tråkiga.” Så sägs det ibland, kanske lite på skämt, eller på fullt allvar. Det som kan vara svårt för en utomstående att fatta är att vitt skilda metoder kan ge samma resultat. Verkan tycks vara individuell även om grundorsaken är ganska allmän.

Jag har vänner och bekanta som från och till har svårt att hitta sömnen på nätterna. Några av dem har sagt att det kan hjälpa att fara ut med bilen. Eventuellt på en kaffe till något nattöppet ställe. Det har jag tyckt borde verka i motsatt riktning. Skulle bilkörning plus kaffe vara sömnbefrämjande? Nej, vet ni vad!

Denna natt var jag klarvaken vid tretiden, hustrun likaså. Vi gick igenom den vanliga ritualen med varm, kryddig kakao och sedan tidig morgonbön. Efter det var jag fortfarande klarvaken. Så vad göra för att få tiden att gå?

Jag drog mig till minnes att jag hade några trädelar till den blivande hinderbanan på Amazing Family Gym Smedsby att måla. Det tredje färglagret fattades. Alltså satte jag mig i bilen lite före kl. 4 och for iväg. Och då målningen bara tog tio minuter gick det bara en timme innan jag var hemma igen och kunde krypa i säng. Där somnade jag bums!

Så, vad lärde jag mig av detta? Jo, att inte döma ut en metod innan den är prövad.