Vad då ”Bäst före”?

Bäst före, sista förbrukningsdag. Nu för tiden är det datummärkning på allt. Och en hel del människor tror att efter Bäst före är produkten nästan oätlig, och efter Sista förbrukningsdag är den direkt giftig. Jag förmodar att en massa matsvinn har sin upprinnelse i de här missuppfattningarna. Jag, för min del, räknar alltid med att tillverkaren lagt till några dagars säkerhetsmarginal, för säkerhets skull. Så den använder jag.

I den egna frysen har jag inga sista förbrukningsdagar. Det som jag förlitar mig på är den antecknade förpackningsdagen. Jag låter smaken som avgör när/om något kastas. Och det händer väldigt, väldigt sällan.

I morse lagade jag fisksoppa på abborre ur frysen. Paketet var märkt 10. 8. -22. Alltså 7 månader från förpackning till tillagning, och kvaliteten var det inget fel på. Det är verkligen fantastiskt att fet sommarabborre klarar sig så länge utan smakförändringar! Men det finns en förklaring: Fisken var skuren i filéer, med skinn och ben kvar, och sedan vacuumförpackad. Det fanns alltså inte den minsta gnutta luft kvar i påsen.

En mycket god investering, den där vacuumpackaren!