Avslut gjordes…

Då jag var pojke stod alltid radion på då det var nyhetsdags. Det var egentligen inte nyheterna som var det mest intressanta. Nej, det var väderleksrapporten! Pappa var fiskare, så det var viktigt för honom att få förhandstips om kommande vindförhållanden.

I Sveriges radio, efter väderrapporten, lästes börsnoteringarna. Jag fattade inte alls vad det handlade om, men det fanns ett dagligen återkommande uttryck som kittlade min fantasi: Avslut gjordes i följande papper…

Idag har det gjorts ännu ett avslut i höstens tecken: Jag har tagit upp båten. I mer än en vecka har jag tvekat och vacklat, än hit och än dit. Kanske skulle det bli möjligt med ännu en fiskefärd. Kanske låta båten stå kvar på stranden lite till, uti fall att, om…

DSCN7878 (800x423)DSCN7879 (800x449)

I morse då vi vaknade var marken vit. Då jag stack ut näsan genom dörren luktade det vinter. Det avgjorde saken. Nu står båten på gräsmattan, med det halvfärdiga vinterskjulet över sig. Den hyrda trailern är återbördad till St 1 Kvevlax. Priset var överkomligt, 15 € för 1½ timme.

De närmaste dagarna skall jag få förvaringen i vinterkondition. Det ryms en del andra attiraljer bredvid båten då jag stuvar noga.

Jag är alltså sysselsatt tillsvidare.