Kretslopp

Av jord är du kommen, jord skall du åter bli. De orden sägs vid varje begravning, och av någon anledning associerade jag till dem i dagens hemmajobb.

Det bjöds på vackert väder och en blek sol idag. Därmed infann sig motivation att göra något åt alla löven på våra gräsmattor. Medan jag gick med gräsklipparen och samlade upp dem tänkte jag på naturens kretslopp. Löven får ungefär ett halvår på sig, mellan födelse och död. På våren gläder jag mig åt att se dem spricka ut och växa till sig. På sommaren njuter jag av den täta grönskan i trädkronorna och på hösten av den gyllene skrud ”skogsbrudarna” då ikläder sig.

Men sedan tar fröjden slut. Då de singlat ner till marken skall jag se till att de putsas bort. Om inte ser gräsmattan för sorglig ut nästa vår då snön smält. Och sysselsättning saknar jag inte från förut.

DSCN7870 (800x517)

Jord skall du åter bli. Löven multnar och fyller på matjordslagret. Näringen de sugit upp under sommaren lämnas tillbaka, den var bara ett lån. På samma sätt är det med människorna. Livet och kroppen vi fick har vi bara till låns, för kortare eller längre tid. Sedan försvinner vi, och nya generationer anländer. Så har det alltid varit.

Allt levande är delar i Det Stora Kretsloppet!