Hur hjärnslapp får man bli?

Sedan något år har vi en digital temperaturmätare. Den visar värmen både inne och ute, och det är bekvämt att se allt på samma skärm. Det är bara det, att sedan i höstas har det blivit allt svårare att se siffrorna på den. Visserligen sitter den i ett skumt hörn, men förr har jag inte haft några problem. Hur har jag nu i flera månader behövt ficklampa vid avläsningen? Begynnande synskada?

I kväll överraskade termometern mig med sina mätresultat. +18,2° inne var helt troligt, men +20,2° ute, det var horribelt! Först då slog det mig: Jag har aldrig bytt batteri i apparaten!

DSCN8165 (800x482)

Efter batteribytet hade jag inga svårigheter att se siffrorna på displayen. Och mätvärdena var korrekta igen. Men jag har kvar en stilla undran över mig själv. Varför reagerade jag inte då siffrorna långsamt bleknade bort?