Överspänt

Men oj, oj, vilken fart! Det här kan aldrig stå rätt till. För att inte säga, det här kan aldrig sluta väl. Detta måste undersökas bums, och då är det inte torkarna jag är mest orolig för.

DSCN3264 (600x800)

Mitt under en bilfärd fick vindrutetorkarna i hustruns bil jättebråttom. Jag anade överspänning i elsystemet, och väl hemma mätte jag genast upp hur det stod till. Och visst, mätaren visade 16,7 volt, vilket är i högsta laget för ett 12 V system. Det där var i går. I dag på eftermiddagen bytte jag generator i bilen, för det var i generatorn felet satt.

Vi har en reservdelsbil. Därifrån plockade jag generatorn. Sedan ut med den trasiga ur hustruns bil och in med den jag nyss hämtat från skjulet. Sådana här gånger är det skönt att ha en så gammal bil att man kan göra åtminstone något åt den med egna händer.

Händerna gick att tvätta rena. Värre var det att nollställa ryggen. Den tyckte avgjort inte om att skruva bort två generatorer och skruva i en. Nu är den rent ut sagt gnällig! Tråkigt för stunden, men det uppvägs av tillfredsställelsen att ha undvikit ett verkstadsbesök.