Högst kuriöst, högst, kuriöst.

Jag är fascinerad av ord. Ord och sammansättningar av ord, som vi använder varje dag, kan vara riktigt intressanta om man försöker tänka sig in i hur de kan ha uppstått. Gamla ord och uttryck har också sin charm, t.ex. detta högst kuriöst.

Högst kuriöst. Just så vill jag beskriva det som nu pågår i världen. För jag tror att det är stora skeenden på gång, mycket större än vi kan ana. Vi ser de olika delhändelserna, men kan eller vill vi försöka koppla ihop dem?

Nu har vi några fenomen framför ögonen, på bordet, som politiker brukar säga: 1 Klimatförändringen, 2 Donald Trump, 3 Brexit, 4 Nationalismen, 5 Coronapandemin, och nu senast 6 Oljeprisets ras under noll.

HUR kunde en tonårsflicka från ett land i periferin få en sådan genomslagskraft i sin skolstrejk för klimatet, att hon blev världskändis, och fick tala till och med i FN?

HUR kan det komma sig att en mytoman och ett diktatorsämne som Donald Trump ännu stöds av det republikanska partiet i USA? Som han bär sig åt borde han ju vara en belastning som partiet tar avstånd ifrån?

HUR gick det till då Englands brexit kom till? Det var nationalistisk stolthet, uppbackad av lögner och skräckpropaganda. Det resulterade i en knapp seger för brexitörerna i folkomröstningen. Jag skall inte ens försöka följa turerna efter omröstningen. Det var ett skamligt skådespel.

HUR kommer det sig att nationalismen nu breder ut sig? Ungern är redan i praktiken en högerdiktatur. Polen är på god väg åt samma håll. Nu då arbetslösheten breder ut sig och väldigt många människor ser misären grina sig i ansiktet är vårt (i sig bristfälliga) demokratiska samhällsskick i fara. Det var i liknande omständigheter Hitler kom till makten.

HUR kunde en epidemi så snabbt stänga ner hela världen? Människoliv blev plötsligt viktigare än pengar. Världsekonomin kom i andra hand. Varför denna helomvändning där vinstintresse och profit åsidosattes för människoliv?

HUR kunde plötsligt oljepriset sjunka under noll? Det har jag svårt att förstå. Om det inte finns avsättning slutar man väl att pumpa upp mer? Men nu har man till och med gett kunderna pengar på köpet för att de tagit emot en oljelast! Det är i princip samma som att jag får en summa pengar då jag tankar bilen!

Då jag gick i folkskolan lärde man inte ut ekvationsräkning, så jag får hålla mig till addition. Försök att plussa ihop allt det här. Jag försöker, men jag vill inte tro på summan jag får.

Den är skrämmande!