Söndagslunch.

Det finns folk som är bra på att planera. De kan gladeligen ha papper på vad de skall äta de närmaste två veckorna, men så är det inte hos oss. Här lever vi ur hand i mun, eller åtminstone något ditåt.

I morse, då vi började tänka på söndagslunchen, plockade minnet fram de salta abborrar som ännu fanns kvar av höstens skörd. Men de kändes mer som vardagsmat så jag ville lyxa till dem lite extra.

Som vanligt skar jag ryggraden ur dem och lade dem i blöt tre timmar. Därefter skar jag dem till alldeles vanliga fileer som jag radade i en smord och bröad ugnsform. Jag satte tunna äppelskivor mellan fileerna och kryddade med svart- och grönpeppar. Så hällde jag grädde över och stack ner halva lagerblad i grädden. In med formen i ugnen i 200 grader i tjugo minuter.

Det blev gott! Det enda jag hade att klaga på var sältan. Efter att jag skurit till fileerna borde de fått bada i kallvatten minst en kvart till. Det skall jag försöka hålla i minnet till nästa gång.

Men dit är det minst ett halvår!