Välkommet besked.

Kommunalvalet närmar sig och det är tid att börja överväga vart min röst skall gå. Den förra valperioden kom att innefatta det stora rabaldret kring en kommunfusion med Vasa, och alla de sår och blåmärken som det resulterade i är långt ifrån glömda.

Inför det här valet har det försäkrats att fusionstanken nu är inaktuell, alltså en ickefråga. Det påståendet har jag hela tiden betvivlat och sett som en ny dimridå för att dölja kommande mullvadsarbete i frågan. Allting går ju så snabbt nu för tiden, så att fusionstanken (eg. inkorporeringstanken) skulle vara insomnad för fyra år framöver inte förefaller realistisk.

Nu känner jag mig lite lättare till mods. I dagens nr av Vasabladet har 28 kandidater en gemensam insändare där de klart deklarerar att de kommer att arbeta för ett självständigt Korsholm om de blir invalda i kommunfullmäktige. Samtidigt skriver de att det nog är möjligt att fusionsfrågan lyfts på nytt, ”fyra år är en lång tid”. För det talar Vasas målsättning att höja sitt invånarantal till 100 000 under 20-talet. Det kan inte lyckas utan kommunsamgångar.

Jag tackar för denna produktdeklaration. Nu vet vi på vilka vi skall rösta, oberoende av om vi vill bo i en självständig kommun eller i en koloni till Vasa!