Jag fräser!

Nu skall det äntligen bli sommarvärme, sägs det från experthåll. Då inställer sig genast behovet av att hålla mig i takt med dem som besitter vetandet. Detta för att kunna utnyttja värmen redan från första dagen.

Idag känns det ännu kyligt på vår gård. Nordanvind och + 12º, men det passar bra för projektet för dagen. Det brukar vara en svettig och ryggknäckande historia, det här med att fräsa potatislandet. I år råkade jag ändå ordna det bättre än vanligt. Kom på att jag skulle fräsa ner kompost för att pigga upp jorden. Nu sätter jag komposten på ett stråk åt gången, fräser, och medan jag vilar hämtar jag ett nytt skottkärrslass kompost och sprider ut den på nästa stråk. Svetten hålls innanför skinnet och ryggen får välbehövlig mellanvila.

Målet är att få landet klart idag. Potatisen sätter vi en annan dag.

En tanke på “Jag fräser!”

  1. När jag läser om din arbetsfördelningsstrategi kommer jag tämligen osökt att tänka på gubben som bar bort sten från sin nyodling medan han vilade sig från gräftandet…. 🙂

    Gilla

Kommentarer är stängda.