Lyftstenen nummer ett.

Män tycker om att visa sig starka. I synnerhet unga män har den här driften, och kanske är den ett arv från den forntid då en man skulle erövra sin hustru med styrka och kanske också med våld. För att hålla det hela på en så fredlig nivå som möjligt hittade man på olika styrkeprov, bl.a. att lyfta speciella stenar, s.k. lyftestenar. Den som klarade de största stenarna fick naturligtvis den högsta statusen.

Jag lyssnade på dagens Slaget efter tolv. Där diskuterade några seniorer dagsaktuella frågor, också de senaste stridigheterna mellan Israel och Hamas. Meningsutbytet gick i stort sett i förutsägbara banor där det mesta var Israels fel. Man snuddade vid att Jerusalem är centrum för tre världsreligioner, men utvecklade det inte desto mer. Eftersom hela palestinafrågan är så komplex förvånade det mig att man inte med ett ord tog fram den bibliska aspekten.

Herren Gud försvarar Jerusalem, som Han kallar sin ögonsten. I Sakarja kapitel 12 står det:

Jag skall göra Jerusalem till en berusningens bägare för alla folk runt omkring. Jag skall göra Jerusalem till en lyftesten för alla folk, och var och en som försöker lyfta den skall skada sig illa. Jag skall låta Juda stamfurstar bli som brinnande fyrfat bland ved, och som eldbloss bland halm, så att de förbränner alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster Men Jerusalem skall också i fortsättningen trona på sin plats, där Jerusalem nu är.

Utan den här informationen är det svårt att greppa det som händer i Israel. Men den här texten är en av nycklarna till förståelse. Om man kan ta den till sig.