Julstämning?

I den tidiga morgonen, medan vi förberedde dagens måltider, sade jag till hustrun att jag aldrig något år känt så lite julstämning som i år. Och hon fick mig att fundera på vad det kan bero på.

Det som kyler ner mina känslor för julen är att den så att säga tas ut i förskott. Jag mår känslomässigt illa av att butikerna fylls med julartiklar med tillhörande julmusik redan i slutet av oktober. Man vill suga på julkaramellen så länge som möjlig för att få så stor vinst som möjligt på julhandeln. Hur tänker man? Varje familj har en viss mängd pengar att spendera på julen. Töms julkassan i november köps ingenting i december. Den enda fördel jag kan se är att det inte blir lika hektiskt veckorna före jul. Det kunde man åtminstone tro, men i praktiken rusar folk omkring i butikerna som om de var sinnesförvirrade. Vet de ens vad de är ute efter i sista stund?

Men min egen julstämning. Den brukar infinna sig med De Vackraste Julsångerna. Dem har jag sjungit med kören två gånger, först i Östermyra och sedan i Kvevlax. Men det var också för tidigt, den lilla stämningen har bleknat bort vid det här laget.

DSCN8027 - Kopia (800x353)

Nigella Blommor och Presenter

Då jag dessutom är så tråkig att jag inte faller i fröjd för tomtar och troll förefaller det vara kört. Det sista hoppet står till eftermiddagens Julbön i kyrkan. Kanske då…

 

En tanke på “Julstämning?”

  1. Eller kanske affärsmännen vet, att en stor del av de moderna finländarna inte låter sig störas av att julklappskassan blir tom i november. det finns ju snabblån och avbetalning….
    Såg en reklamtext för en vecka sedan, där det budskapet var kristallklart: ”köp nu, betala nästa år!”
    Sånt får mg att må lika illa som julmusik och tomtar i oktober.

    Gilla

Kommentarer är stängda.