Jakten på järnet.

I går kväll hjälpte jag sonen/gymägaren att sätta upp ett korsdrag i Amazing Family Gym Replot. Jag tittade med en svag misstänksamhet på delarna redan då vi lastade av dem utanför dörren. Var det verkligen sant att de varit så här enkelt fästade vid varandra?

Då allt var monterat och sonen provdrog nyheten besannades tyvärr mina misstankar. De skruvade fästena mellan tornen och de överliggande tvärbalkarna var för enkla. Det märktes att konstruktionen svajade lite. Men den lilla olägenheten behövde inte vara svår att åtgärda.

I dag for hustrun och jag glada i hågen till staden Vasa. Bland annat skulle vi skaffa de flatjärn jag behövde för att staga korsdraget. Det visade sig vara svårare än jag trott:

Järnhyllan på Motonet gapade tom. Vi förflyttade oss till K-Järn. Trots sitt namn blev vi utan flatjärn också där. Vi fortsatte till MiniMani. Mjölk och skorpor fanns där, liksom gängstänger som jag inte behövde. Men inget flatjärn.

På hemvägen svängde vi in till TahWa i Stenhaga. Och då nappade det äntligen. Flatjärn fanns i 2-meters längder. ”Vilken dimension önskas?” Sedan försvann försäljaren till de bakre regionerna och återkom, förnöjt leende, med en flatjärnsstång i var hand.

Jag höll på att bli stressad på järnjakten, men nu är delarna tillkapade och borrade. Färg i sprayburkar finns att tillgå. Läget torde vara under kontroll!