Mera värt förr.

Senast jag var ute vid Fadershuset låg ett nytt fisknät i soffhörnet i köket. Det var fortfarande i förpackningen, med prislappen på. Ett färdigmonterat nät för 9,90 €! Jag häpnade, och undrade för mig själv hur det kan vara möjligt.

Den tiden då jag var ung var näten ganska dyrbara. Det var en investering då man köpte 10 nya nät. Dessutom köptes inte färdigmonterade nät. Man skaffade nätslingor och telnar från olika fabriker och skötte monteringen själv, efter beprövade mått. Det var ganska tidskrävande också, så näten skulle hålla många år. Inte hade man råd och möjlighet att förnya sina bragder hur som helst.

DSCN8171 (800x625)

Näten slets och skulle repareras. Mamma höll sig sysselsatt med det. Dels satt hon med pappas nät, men på senare år också med andras. Jag minns att hennes taxa var 2 mark i timmen. Det var en blygsam lön och många frågade henne varför hon håller på med gratisarbete. Och hon svarade att det var hennes enda möjlighet att ha en liten förtjänst. Det var viktigt för henne, och hon visste att med en högre timpenning skulle det inte vara lönsamt för kunderna att låta reparera näten.

Jag har aldrig fiskat med ett maskinmonterat nät. Kanske är de bra, men de nät jag ännu kan behöva kommer jag att montera själv. Telnar tror jag mig ha tillräckligt i mina gömmor om bara nätslingor ännu finns att köpa. (Jo, jag kunde förstås binda nätslingan själv, den konsten kan jag, men det blir för tidskrävande.)

Ett färdigt nät för 9,90 € får mig att bli misstänksam. Vad gömmer sig bakom det priset? Är det någon slavarbetare i Kina, Vietnam, Burma eller i något annat land utan arbetsskyddslagar som är offret i hanteringen?

Något i den här handeln är det som luktar!