Alla dessa bilder?

Tidig morgon, och jag får ingivelsen att föra över bilder från kameran till datorn. I första aha-ögonblicket inser jag, igen, att jag har för stort minneskort. Där ryms alldeles för mycket och därför är det så sällan jag kommer mig för att rensa det.

Där finns allt möjligt. Enstaka bilder och i klumpar från olika tillfällen. Men hur få dem inmappade i rätta sammanhang? Tur i alla fall, att digitalbilderna innehåller information om datum. Minns jag inte var bilderna är tagna finns den sista möjligheten, att titta i kalendern om där finns antecknat var jag befann mig den dagen.

DSCN7551 (800x600)

Heter den Daggört, den där växten med röda och klibbhåriga blad?

Bilderna har också den funktionen att de återkallar minnen. Det är lätt hänt att bli sittande i minnen en stund. Det må sedan handla om en hjortdjurskrock, en studentfest eller ett plättkalas.

Nu försöker jag tömma minneskortet. Datorminnet får ett tillskott på en massa megabits. Som finnarna säger: Vahinko kiertää.