Stressfart och fartstress

Det händer ibland att jag kommer mig iväg lite för sent hemifrån, så också denna morgon. Jag skulle till Replot, och eftersom det var påfruset tog jag den grusväg som jag privat kallar ”djungelstigen”, från Petsmo via Koskö till Jungsund. Den är 10 km kortare än att köra via Smedsby, så även om den inte tål samma hastighet som den belagda vägen ger den en liten tidsvinst.

Mellan Petsmo och Koskö hann jag upp en liten grå Toyota, där den kröp fram i 40 km/h. Jag tog inte risken att pressa mig förbi den, men tanken kom att den där fördömda lusen gör att jag får väldigt knappt om tid. Jag hetsade upp mig, som om det var medtrafikantens fel att jag hade startat för sent!

Ilskan var ändå inte så stor att jag inte kunde vända tankegången. Hur många minuters skillnad skulle det bli om jag valde att köra om gråbromsen jämfört med om jag lugnade mig lite och hängde efter den?

Innan Smedsby omfartsväg byggdes hände det gång på gång att bilar som kört om mig redan i Kvevlax stod och väntade vid första trafikljuset i Smedsby då jag kom dit. Alltså, de sekunder man vinner på en omkörning har inget praktiskt värde om det är fråga om kortare vägsträckor. Det under förutsättningen att man inte skall med tåget eller flyget, då kan sekunderna vara avgörande.

Jag vet inte av vilken orsak den lilla gråa i morse körde så sakta, eller vad det var för en person som satt bakom ratten. Det kan kvitta, för jag hann fram i tid!