Okej att ge mutor i Finland.

Just nu befinner sig mitt bibelläsande i Ordsspråksboken, och jag läste nyss: Vara mágica es el soborno para quien lo ofrece, pues todo lo que emprende lo consigue. Översatt ungefär: En trollstav är mutan för den som erbjuder den, för allt han eftersträvar uppnår han.

Jag såg nyss att en förvånansvärt stor del av de finländska ungdomarna tycker att det är helt ok att skaffa sig fördelar genom att ge mutor. Det här är skrämmande! Hur i hela friden har det här tankesättet växt till sig? Finland är ju ett av världens minst korrumperade länder!?

Medvetenheten om vad som är rätt eller fel tycks vittra bort i en rasande fart. Nu är det bara fråga om den egna personen. JAG är viktigast, det som gynnar mig är rätt. JAG har rätt att utan betänkande trampa ner andra för att fortast möjligt nå mina mål.

De som anser mutor vara rätt väg att gå, har de tänkt färdigt? De har troligen inte tagit i beaktande att det alltid finns någon med mer pengar, som kanske bjuder över. Kanske blir den första mutkolven övertrumfad av följande och plötsligt finner sig överkörd i mutracet? Och i sin bitterhet råkar han undslippa sig ord som leder till att hela affären avslöjas.

Risken är stor att falla på eget grepp.