Sammanträffande, eller…

2020-09-08  Sammanträffande, eller…

Ibland blir jag att undra, hur kommer det sig att vissa händelser ynglar av sig? Det är nästan som kloning, för att använda ett modernt vokabulär. Och oftast handlar det om saker som medför vissa kostnader.

För en tid sedan fick värmefläkten i hustruns bil fnatt. Nu går den bara på högsta effekten, och det beror på att motståndet som skall reglera varvtalet på de måttligare lägena har gått sönder. Den delen råkar jag ha på lager, men bytet klarar jag inte av själv, åtminstone inte utan att ha sönder någon del av plastkonstruktionen under vindrutan.

Och så: nu i veckan stannade värmefläkten i min bil. Några dagar gick den ibland och stannade emellan, men sedan var den stendöd. Skulle jag satsa på en ny fläkt i en gammal bil? Jag tvekade, och ringde till Erikssons bildelsåtervinning i Esse. De hade en begagnad fläkt och den hämtade jag idag, till det facila priset av 50€.

Inte heller den vill jag byta själv. Inte för att jag vet hur svårt det skulle vara, men där sitter krockkudden i vägen. Den vill jag inte röra, för smäller den av blir det dyrt. Cederbergs verkstad i Maxmo får ta den risken. Knappast någon risk för dem, då jag ringde och beställde tid lät det som om de hade gjort motsvarande byten förr.

Nu är det alltså höst, och då varmluften åter flödar i våra bilar återstår ännu att röja i garagen. Det är skönt att ha bilen under tak första morgonen med frost!