Eldens härjningar.

Elden är en bra dräng men en dålig herre, så säger ett gammalt ordspråk. Det är att begrunda så här en septemberkväll med hård nordan.  Jag gjorde upp eld i spisarna, men hustrun menar att jag gör det för varmt i vårt hem.

Elden är den direkta orsaken till mitt projekt för dagen. Dess långvariga påverkan orsakade med tiden en besvärlig åverkan i vår Högfors 6A. Förra vinterns eldande tog nästan kål på det yttre brännjärnet. Det buktade sig och sprack i ett mönster som liknade torkad lera. Och till sist gick det av på mitten.

I morse satte jag igång med att göra ett nytt. Det tog halva dagen, men nu har jag ett nytt brännjärn, bestående av dubbla lager 6 mm plåt av Hardox-stål. Förhoppningsvis skall det hålla i minst fem år, kanske det dubbla.

En uppiggande annorlunda sysselsättning, och dessutom sparade jag några tior.

Gammalt och nytt