Madrugada

Det är mörkt ännu, och kallt! Vintern tycka ha anlänt. Då jag steg upp, en la madrugada, var det -16,7° ute. Då var det betydligt trevligare inne med +16,7°. Ändå måste jag för ovanlighetens skull dra på mig både långbyxor och stickad tröja innan jag tände i vedspisarna.

Min inspiration att producera text har legat lågt på sistone. Det är så mycket annat som förbrukar tid och krafter just nu att jag nätt och jämt lyckas plita ner några kvällsrader i min dagbok.

Nu är en gymflytt omedelbart förestående, igen. Vi är i full gång, förutom med våra vanliga uppgifter, med att hjälpa till med ytrenoveringen i den lokal dit Amazing Family Gym i Smedsby är på väg. Stället har stått tomt länge, av någon för mig outgrundlig anledning. Nu målar vi och fixar, med hjälp av några talkoarbetare. (Tänk att det finns människor som vill komma och hjälpa!) Och det blir nog bra då det blir färdigt, och det måste bli snart. Flytten börjar på måndag, och förhoppningen är att allt skall vara klart på två veckor.

Det händer också saker ute i världen. Coronan muterar, nu har vi tre varianter på gång. Men nu vaccineras det också, allt vad tygen och vaccintillgången håller. Det är en tunnelkapplöpning mellan forskning och virus. Just nu skymtar ljus i tunneln, men det kan snabbt förändras.

I USA fortsätter det bedrövliga skådespelet inom politiken. För over there gäller samma regel som i Europa: Om valet står mellan landets bästa och partiets bästa så är det alltid partiet som drar det längsta strået. Ho vet hur det här skall sluta.

På tal om trumpismen, hur i hela friden kan kristna människor ställa upp på den, också i vårt Finland? Hur kan man vara så övertygad om att Donald Trump är sänd av Gud för att få ordning på USA?? Läser man inte sin bibel och ser orden om att djävulen skall maskera sig till en ljusets ängel? Och att många falska profeter skall komma, och att de skall lyckas förvilla många? Nu har visserligen inte DT utnämnt sig till profet, ännu. Men ostridigt är att han är trumpismens självskrivna överstepräst, den religion dit nära hälften av USA’s befolkning i praktiken bekänner sig. I sanning skrämmande!

Madrugada? Det är tiden för den första gryningen. Kan också betyda tiden mellan midnatt och gryning.