Brödet är halva födan.

Jag är en brödälskare, det har jag alltid varit. Smörgåsar till måltiderna, smörgåsar som mellanmål, smörgåsar som matsäck. Listan kunde göras ännu längre, för bröd kan avnjutas i så många olika former.

I min mun är bröd nästan som godis. Tyvärr är min mage inte av samma åsikt. Ibland obstruerar den och visar tydligt att den inte vill ha bröd. Men det tog sin tid innan jag begrep signalerna.

Jag är inte laktosintolerant, och gluten verkar inte vara ett problem. Men något är det som ibland får min tarm på riktigt dåligt humör, vilket bl.a. ger sig till känna genom de stinkande luktämnen den skickar ut. Senast då är det tid att ta en brödfasta och i stället för bröd under pålägget sätta ett skaft från ett kinakålsblad.

Resultatet märks påtagligt redan efter ett dygn. Det lugnar sig inombords, jag mår bättre, och, jag får mera energi! Så vad är det i brödet som sakta, sakta irriterar mitt energiupptagningssystem tills det tippar över i illaluktande gaser och allmän olustighet?

Jag som eldar med ved känner till att efter en tid har det samlats så mycket aska i eldstaden att elden inte mera brinner så bra. Då skyfflar man ut askan, och elden tar sig igen. Är det samma sak med uppehållet i brödätandet? Någonting, men vad, får tid att putsas bort ur systemet, och sedan fungerar det igen. Åtminstone en tid…