Lurad igen.

Ingenting kan man lita numera. Inte väderleksrapporten, inte regeringen. Båda utlovar de ett, men i praktiken blir det någonting helt annat. Inte blev det något av slopandet av tvåmetersregeln i teatersalonger, inte heller blev det som aviserat blåsigt och regnigt idag.

Jag hade planerat för fiske, så det var med en viss tvekan jag gav mig ut på sjön i morse. Då var vädret vackert, men jag satte försiktigtvis ut mina nät på sådana ställen att jag skulle få upp dem även om det vid det laget skulle blåsa de 13 sekundmeter det varnades för. Då man fiskar ensam måste man tänka efter före.

Jag kom mig iväg först efter lunchtid. Då jag såg ut över havet kunde jag glädja mig åt att väderprofeterna hade misstagit sig. Inget hade ändrat sig sedan morgonen, så jag kunde i lugn och frid bärga mina bragder. Och än en gång fick jag en väldig fångst, hela 65 abborrar, och inga skräpfiskar alls.

Jag kunde dela med mig av fisken till två andra hushåll. Ett dussin av abborrarna gick via rökugnen, och resten, 14 måltider, förpassades till frysen. Det ger en viss trygghet ifall omständigheterna inte är lika gynnsamma då det blir dags för höstfisket.

I dag blev jag lurad till det bättre. Den välsignelsen önskar jag skall upprepas. Ofta!