Vilodag, eller kanske inte?

Vi vaknade i den första gryningen. Regnets skvalande på taket var kanske en delorsak till uppvaknandet. Vi ställde genast in oss på att den här dagen blir en ”kåtadag” som man sade förr. Alltså en dag då man får lov att hålla sig inomhus. Så vi lagade oss var sin mugg kakao som tröst. Sedan lade vi oss igen och sov så länge att solen varit uppe mer än två timmar innan vi vaknade igen. Men den grät fortfarande bakom en tjock slöja.

Trots förutsättningarna blev det ändå en ganska effektiv dag. Det fanns en del saker som kunde göras under tak. Ute kapade jag några bananlådor med korta vedträn, redde näten efter förra fisket och forskade efter varför växthuset var strömlöst i morse. Alla tre faserna var borta! Nå, det visade sig att jordfelsbrytaren slagit av. Undrar just varför den gjorde så…

Här inne tände jag en brasa i braskaminen för att mota rå uteluft. Söndriga nät finns det alltid att reparera, och så går det att hänga vid datorn. Och nu funderar jag på om det skulle vara lämpligt att ännu bada bastu. För i morgon bitti väntar mig en grupp pigga seniorer i Smedsby, och då vill jag göra ett fräscht intryck!