En vanlig vecka har gått…

Lördag kväll och arbetsveckan är fullbordad. Nu då coronahetsen till en del har lagt sig har jag och hustrun åter igen normala tider på morgnarna. Vi drar sex seniorgrupper i veckan igen, och städpassen har till och med förökat sig lite. Och Kyrkokören övar som vanligt igen.

Dessutom finns det lite andra uppgifter. Inför sportlovet var jag med och byggde en hinderbana på andra våningen i Amazing Family Gym Smedsby. Och nu senast har jag satt upp ett skyddsnät ovanför balustraden mot den höga delen av gymsalen på bottenvåningen.

I det jobbet gjorde jag något jag aldrig gjort förr. Jag har monterat många nät i mina dagar, men aldrig förr har jag använt en 5 mm stålvajer som nedre teln! Men det gick det också, förvånansvärt bra. Så nu är det möjligt att spela bollspel där uppe utan att bollen hoppar ner på vuxna gymmare.

Det som däremot inte går så bra är kriget i Ukraina. Försvararna pressas tillbaka och anfallarna börjar mer och mer ägna sig åt rena terrorbombningar av civila mål. Och människor flyr för sina liv, i stora massor.

Anfallarna, ryssarna, är inte heller nöjda. De får betala med blod, dyrt, för sina alltför långsamma framgångar. Där går kriget inte alls som förutbestämt i Moskva. Som överbefälhavare borde nog Putin ta sig till frontens främsta linjer och med vapen i hand ta över befälet på ort och ställe. Men det är han helt säkert för feg för. Det är såå mycket tryggare att kommendera dit oskyldiga ryska unga män att göra skitjobbet och/eller dö.

David och Goljat. Ukrainarna går bedjande fram, de vänder sig till Gud. Det gjorde också Finlands folk då det begav sig, och i nuläget finns det många, många finländare som ber för Ukraina. Men ryssarna då? Där säger den ortodoxa patriarken i Moskva, stående vid Putins sida, att den ryska armén behandlar ukrainarna med evangelisk omsorg. För en vanlig dödlig är det inte möjligt att tro att det talas om samma Gud??

En vanlig vecka, nej, det har inte varit en vanlig vecka. Vi kommer aldrig mer att få tillbaka det som vi kallat för vanliga veckor. Vi hade trott att krigets vansinne var över i vår världsdel. Men så är det inte. Först corona, och nu det här, och vår grundläggande trygghet är som bortblåst av en vinterstorm.

Rysslands våldtäkt på Ukraina har för alltid förändrat Europa!