Putin, Johannes — och Trump

Då jag i min ungdom måste överge det friska livet som skogsarbetare hamnade jag så småningom i Wärtsiläs tjänst. Därifrån fixade man ett boende åt mig, i en s.k. genomgångsbostad. Det var en stor lägenhet, 6 rum och kök/sällskapsrum som beboddes av sex unga män. En av de här pojkarna hade alkoholproblem, och på samma gång var han ganska nykristen. Det var inte problemfritt, för en annan av killarna hade som sitt största nöje att locka ut honom på krogrond, för att dagen efter ha hjärtans roligt åt hans ruelse och ånger och håna honom för hans svaghet. Vi andra tröttnade på det här och en dag ställde vi frestaren mot väggen. Men han fick snabbt tyst på oss, då han svarade: ”Ni skall veta, att jag är djävulens representant på det här stället!”

Ondskans hantlangare har det funnits gott om här i världen. Men de flesta av dem har ändå haft rätt små möjligheter att ställa till med världsomspännande elände. Men nu har vi en ny på gång, och han har resurserna. Inte bara för ett elände, han kan till och med orsaka jordens undergång! Det ni…

För några dagar sedan fick jag frågan: ”Tror du att Putin är Antikrist?” Frågeställaren sade inte mer, för vi blev avbrutna av andra. Men tanken var, som jag fattade det, att Putin skaffat sig nästan obegränsad makt över människorna i sin omgivning, och med massiv lögnpropaganda duperat otroliga mängder ryssar, till den grad att de ser honom som Rysslands frälsare.

På andra sidan klotet har vi f.d. presidenten Trump. Han visade samma takter som Putin medan han ännu satt vid makten. Med halvsanningar och hellögner (alternativa fakta) lurade han amerikanerna till den grad att han fick ett fast grepp om det republikanska partiet. Ett riktigt järngrepp måste det vara, eftersom man inte tagit avstånd från hans lögnfabler om att han visst inte förlorade presidentvalet, det berodde på ett massivt valfusk! Jag bävar för att den mannen skulle återkomma i Vita Huset!

Johannes, det är Johannes Döparen. Han var förelöparen för Jesus Kristus, den som skulle förbereda hans ankomst. Och lägg märke till att han var samtida med Jesus. De vandrade på jorden under samma tid.

Antikrist skall komma, och bli mottagen som en sorts frälsare, han också. Tydligen skall han bringa ordning i ett världsomspännande stort kaos. Till en början. Men jag funderar, behöver också han en eller flera förelöpare?

Ja, det tror jag. För det underlättar helt säkert om det finns några villiga hantlangare som med alla medel ställer till med mesta möjliga oreda och får människorna handlingsförlamade av ren och skär rädsla. Putin vore en naturlig kandidat till att bereda marken för Antikrists framträdande. Om Trump blir USA:s president i nästa val är det mycket troligt att han axlar motsvarande ansvar på sin sida av Atlanten. Oregerlig väderlek, och en eller annan pandemi, gör resten.

Hypotes: Skulle det kunna vara så att Antikrist redan (inkognito) finns på plats? Visst lever vi i spännande tider!