Glädjens dag!

Idag är det Morsdag och förhoppningsvis blir alla mödrar ihågkomna på ett eller annat sätt. Må ingen mamma bli bortglömd!

Här i huset började vi med ett härligt morgonmål, afrikansk-arabisk chakshuka. Det är en rätt på krossade tomater, hackad gul lök, vitlök, och diverse kryddor, bl.a. spiskummin. Detta hettas upp i en stor stekpanna, och efter en stund sätter man några ägg i smeten, utan att röra om. Då äggen stelnat strör man persilja över. Äter sedan med te och bröd. Otroligt gott!

Det goda fortsatte med kyrkobesök. Där bad man för alla mammor. Och, alldeles som förr i världen bad man också för blivande mödrar. Det kändes riktigt fint.

Eftermiddagen blev inte sämre. Den tillbringade vi i växthusets värme med kaffe och tårta. Sedan lade hustrun sig i soffan med ett korsord, och då började jag fira på mitt vis. Jag satte igång att plantera tomaterna, och blev också klar med det. I ett slag fick växthuset sin sommarlook. Och nu då plantorna inte känner några begränsningar med rötterna sätter de nog fart på växten.

Förutom tomater och bönor har vi också en massa tagetesplantor. Så snart vi kan lita på att nätterna är frostfria skall de planteras ute och glädja oss med sina blommor hela sommaren.

Nu har vi ännu några tomatplantor kvar. Kanske någon av våra vänner vill ha dem, så att de kommer till nytta. Jag har så svårt att kasta bort växter!

Nu börjar denna rikt välsignade dag lida mot sitt slut. Även om jag sade ett hundrafalt Lovad vare Herren vore det inte nog. Så känns det.