Följderna av att borra upp ett lås.

Det har väl hänt för de flesta att en nyckel har kommit bort. Då står man där framför en stängd (skåp)dörr och förargar sig över att inte komma åt det som finns på insidan. Och sedan är nyckeln spårlöst försvunnen, vecka efter vecka. Då tar man till våld!

Jag hade nyss ett sådant fall, och jag borrade upp låset med min lilla Makita skruvdragare. I slutskedet av operationen högg det till flera gånger, riktigt häftigt, men inget hände, då. Sedan var nästa jobb att demontera en springmatta. Där inne fanns ett par mycket långa skruvar på ett rätt besvärligt ställe, men jag lyckades krångla dit skruvdragaren. Men den drog inte många varv innan det bara småskramlade i den, men inget mer. Kaputt förstås, efter låsborrandet.

Nästa dag hade jag dödtid i staden. Den fördrev jag på Clas Olson i ett långt samspråk med en ledig försäljare. Och det resulterade i att jag hittade en prisvärd ersättare till den havererade skruvdragaren. Till ett riktigt resonabelt pris, för att vara en Bosch.

Så skulle jag lägga undan den gamla söndriga maskinen, och kom att tänka på att kanske den ännu fungerar på tvåans växel? Nej, den hackade bara så konstigt. Men inte som ett söndrigt kugghjul? Och, då jag såg efter ordentligt var det momentringen som vridits till lägsta läget medan jag höll på i springmattan! Hur det nu kunde ha gått till. Upp med momentet till högsta läget, och maskinen fungerade perfekt igen.

Så nu har jag två fungerande skruvdragare. Slarvet kostade mig 125 €. Men det var inte helt bortkastat, jag fick ju en ny maskin för eurona. Och jag inser den sanning som en småbrukare myntade efter att han köpt en ko som visade sig vara sjuk:

Det som man underlåter att se med ögonen, det ser plånboken!