Schweinehaxe.

Så var 1 maj-firandet över för denna gång. Inte heller i år tog vi oss in till stadens torg för att vimla oss med andra vimlare. Inte heller i år kände vi något behov att gå i demonstrationståg eller lyssna till tal.

Förmiddagen gick i arbetets tecken. Jag putsade bort sågspånen efter vedkapandet från gräsmattan. Det kommer rätt mycket spån från två traktorlass slanor då de kapas till vedträs längd. Utan städningen skulle inget gräs ha vuxit där på många år!

På eftermiddagen gratulerade vi en sjuttiofemåring. En något motvillig sådan, han lät förstå att han inte kände sig riktigt bekväm med de nya siffrorna. Må han nu bara acklimatisera sig och se att var tid har sina fördelar.

Här hemma har vi firat med mat och dryck. Till Valborg lagade jag fisklåda på salt abborre. Den var minst lika god som fisklåda på sik. En stor och fruktig tårta kom till på hustruns initiativ, likaså munkringar. Och i dag fick jag pröva på schweinehaxe. Det var en ny rätt för mig, och den impulsköptes bara för att namnet kittlade fantasin. Den var helt ok, tillräckligt kryddad för min smak. Den inmundigades med mycket sallad och lite potatis.

För övrigt har solen glatt oss, även om västanvinden kändes kylig. Men goda tider är på kommande. Jag kände efter med järnspettet och det fanns ingen tjäle i marken. Och då jag tittade in i växthuset var där +25º!

Odlingssäsongen närmar sig!